DSB leverer årets bedste driftsbusinesscase

Årets bedste traditionelle drifts business case 2019 … gives til … DSB

DSB havde indstillede business casen omkring implementeringen af en ny personaledisponerings-applikation.

Business casen for applikationen var blandt andet at benytte automatisering og simulationsfunktioner fra en standard-applikation. Applikationen kunne forbedre skemalægningen af opgaver og pligter.

Projektet blev opstartet i 2000 og afsluttet i 2008. De samlede omkostninger i hele projektperioden var 50 mio. kr. og selve projektet fandt besparelser på 14 % af det årlige budget på 500.000 mio. kr. Men selv her 10 år senere er business casen en gave, der bliver ved med at give.

Juryen begrunder kåringen med følgende argument: DSB har vist at en it-investering i den størrelsesorden godt kan tjene sig selv hjem på et år – og blive ved med at være til gavn for DSB selvom det er år siden, at systemet blev taget i anvendelse. Grunden til denne vedvarende gevinstrealisering skal bl.a. findes i, at it-systemet har automatikker, der gør, at DSB kunne havde fokus på forsat at optimere af deres kerneforretning – nemlig drive en kosteffektiv togdrift. Det er ikke alle, som kan bevise en vedvarende realisering af gevinster fra en it-investering.

Vil du være med til næste år, kan du allerede nu nominere din businesscase på info@danmarksbedstebusinesscase.dk

Mater er årets bæredygtige business case

Juryen pegede enstemmigt på Mater som årets bæredygtige business case.

Juryen begrunder valget med følgende udsagn: “Det er lykkedes Mater at kombinere både verdensklassedesign med opfyldelse af verdensmålene (12, 14 og 17) samt at gøre det til en god forretningsmodel. Det betyder, at der hver gang der sælges en ”Ocean” stol vil være en reduktion af plast i verdenshavene samt en reduktion af CO2 i forhold til anvendelse af ”virgin” materialer.

Alene i 2019 vil ”Ocean” kollektionen reducere verdenshavene med 7,1 tons plastik og reducere CO2 udledningen med 12 tons.

Lidt om Mater

Mater blev grundlagt i København i 2006 af Henrik Marstrand og er et bevidst og etisk brand baseret på en stærk designfilosofi og et solidt håndværk.

Mater kombinerer eksklusive high-end møbler og belysning med arbejdsmetoder, der støtter både mennesker, lokale håndværkstraditioner og miljøet. Hvilket i sig selv kunne være til en pris, men Mater valgte at indsende business casen for deres Ocean-kollektion.

Alle virksomheder er velkommen til at nominere business cases til næste års kåring, der finder sted i november 2020.

Business cases kan sendes til info@danmarksbedstebusinesscase.dk