Hvad sker der, når business casen benyttes som beslutningsgrundlag i den offentlige sundhedssektor?

Hvad sker der, når business casen benyttes som beslutningsgrundlag i den offentlige sundhedssektor?

Der bruges i den danske sundhedssektor hvert år trecifrede millionbeløb på investeringer i digitale løsninger, men på hvilket grundlag?

Det er en kendsgerning, at de danske sundhedsmyndigheder og regionerne kender og løbende anvender business casen som et værktøj til beslutningsstøtte, men er dette beslutningsgrundlag solidt nok og hvorfor kan det så alligevel nogle gange gå helt galt i forsøget på at vurdere en digital investering?

Hvad gik der f.eks. galt, da politikerne traf beslutning om at investere i Sundhedsplatformen på baggrund af en tilsyneladende positiv business case – og gik der overhovedet noget galt?

Jens Hornemann fra Silverbullet A/S vil forsøge at besvare disse spørgsmål som afsæt for en gennemgang af de senere års læringspunkter, udfordringer og forudsætninger for den gode business case i sundhedssektoren.

Du kan læse mere om konferencen her.

Jens Hornemann, Direktør og partner hos Silverbullet A/S

indstil en business case

Alle kan indsende en business case – vores jury vurderer alle indsendte business cases – og de vil lede efter den gode business case. Og vi modtager løbende business cases – så har du en, du vil af med, så er vi klar til at tage imod nye nomineringer til 2020. 

Formatet er sekundært. Det vigtigste er, at juryen forstår, hvad forandringen går ud på, og hvad det har betydet for organisationen.

Hvis man mangler inspiration, kan du hente en business case skabelon businesscase.dk.

Hvis den oprindelige business case ikke er blevet opdateret siden starten, så er det en fordel (læs krav) at man vedlægger en erfaringsrapport eller en gevinstrealiseringsrapport.

Hvis I er i tvivl, så er I velkomne til at kontakte Martin J. Ernst på 2991 1122. 

Det indsendte materiale bliver bedømt på:

  • Oprindelig idé – hvad drev investeringen?
  • Realisering – hvordan fik I maksimal værdi ud af investeringen ved justeringer undervejs?
  • Læsbarhed – kunne juryen forstå materialet?
  • Ærlighed – kunne juryen fornemme at ting var pakket ind?
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Flere indlæg